2023-07-28

”Kontakt med hyresgästerna gör arbetet bättre”

Boende I Husby I Stockholm

”Direktkontakt med hyresgäster gör våra förvaltningar ännu bättre.” Det säger Kawal Shamal, områdeschef för Victoriahem i Husby. Och vår förvaltning uppmuntrar till kontakt och samtal.

”Kontakt med hyresgästerna gör arbetet bättre”

Det är en solig dag i miljonprogramsområdet Husby i norra Stockholm. Områdeschef Kawal och förvaltare Viktor och Daniella går runt i området för att se om något behöver lagas eller förbättras. Längs vägen stannar de till titt som tätt, när hyresgäster vill prata eller ställa frågor.

En grupp kvinnor sitter och fikar i solskenet. En av dem har slitna köksluckor och vill att någon kommer och tittar på dem. En annan säger att det är alldeles för varmt i tvättstugan och att det finns för få tvättider. Hon får rådet att ringa till kundservice och be om fler tider.

- Direktkontakten med våra hyresgäster gör vår förvaltning ännu bättre. Det gör vår vardag mycket enklare och leder till att vi kan agera snabbare. Direktkontakten skapar trygghet och ökar trivseln i våra områden, säger Kawal Shamal, områdeschef för Husby.

Hyresgäst får hjälp med faktura

Vandringen fortsätter. En man har fått en faktura han tycker är för hög att betala på en gång och Kawal och förvaltare Viktor ber att få se fakturan för att komma på en lösning.

En välkänd hyresgäst som bott i området sedan 1976 kommer gående med sin rullator. Hon stannar till och tar en cigarett och berättar att spindlar kommer in i lägenheten genom vildvuxna buskar utanför hennes fönster. Kawal ger henne den glada nyheten att alla buskar i hela området ska trimmas ordentligt och uppmanar henne att sluta röka.

- En viktig del i kontakten med hyresgästerna är att kunna vara lyhörd och fånga upp problemen de rapporterar för att förenkla deras vardag, säger Daniella, förvaltare i Husby.

Att ge hyresgäster snabb återkoppling är det viktigaste, menar hon. Och genom att synas i området och prata spontant med hyresgästerna, kan man ge snabb återkoppling.  

Hyresgäster rapporterar fel till förvaltningen

En hyresgäst passar på att rapportera en trasig bänk och ett rör som sticker upp ur marken som barnen kan skada sig på. Viktor och Daniella fotograferar och antecknar och lägger in i systemet.

- Jag bor här och jag bryr mig om området, konstaterar hyresgästen.

Att döma av alla möten den timslånga promenaden bjöd på, så är hon verkligen inte ensam om det. Och förvaltningen uppmuntrar till kontakt och samtal. Ibland tar de en promenad och ronderar i områdena. Då brukar de använda reflexvästar för att synas extra mycket, berättar Viktor, även han förvaltare i Husby. 

- Vi vistas så mycket som möjligt ute i våra områden, vilket leder till att hyresgäster kan komma fram och prata med oss. Vi brukar även stå och dela ut kaffe på morgnarna när hyresgästerna är på väg till tunnelbanan, säger han.

Arkiv

2023-09-25

Arshia jobbar för återvinningen i Vårby gård

Läs mer

2023-09-12

Hyresgäster i Rinkeby känner sig tryggare

Läs mer

2023-09-08

Färre skadedjur och nöjdare hyresgäster med moloker

Läs mer

2023-09-04

90 procent av boende i Köping nöjda med servicen

Läs mer

2023-09-01

Känslan av trygghet ökar i Bro

Läs mer

Pressmeddelanden

Vill du få våra pressmeddelande till din mejl? Klicka på länken för att göra en prenumeration, så missar du inga viktiga nyheter från oss framöver.

Till prenumerationen