Ditt ansvar – vårt ansvar
Det är bekvämt att vara hyresgäst. Du behöver inte själv fixa saker som till exempel läckande kranar och trasig spis. Men det finns andra saker som du ansvarar för och behöver sköta själv.
En serviceanmälan gör du om något av den fasta installationen i din lägenhet inte fungerar. Du ska även göra en serviceanmälan om något inte fungerar i de gemensamma utrymmen som exempelvis i tvättstugan, på lekplatsen eller i garaget.
Akuta fel behöver vi åtgärda direkt och därför extra viktigt att du kontaktar vår jour när vi har stängt. Läs mer här.
Vi hjälper dig när:
- Spis, kyl eller frys inte fungerar. Kontrollera först om någon säkring har gått.
- Det droppar eller läcker från kranar, element eller toalett. Ta kontakt med oss omgående.
- Fönster eller dörrar inte går att stänga eller är trasiga.
- El saknas. Kontrollera först i proppskåpet om en säkring har gått.
- Det är stopp i avloppet, eller om vattnet rinner ner sakta i golvbrunnen eller vasken, trots att du själv har försökt rensa avloppet.
- Brandvarnaren inte fungerar, efter du har bytt batteri.
Du ansvarar själv för:
- Att byta filter i spisfläkten.
- Att byta glödlampor och lysrör, även i kyl, frys, ugn och spisfläkt.
- Att göra rent ventiler för till- och frånluft i lägenheten. Du får dock inte ändra några inställningar, då störs ventilationen inte bara hos dig utan även hos dina grannar.
- Att göra rent och reparera persienner och markiser.
- Att göra rent avlopp i kök och badrum samt golvbrunnen i badrummet. Vid svåra problem kan du behöva vår hjälp.
- Att grovsopor och miljöfarligt avfall forslas till soptipp eller återvinningsstation.
- Testa brandvarnaren och byta batteri vid behov.
Vill du ha tips om saker du enkelt kan fixa själv i din lägenhet? Titta gärna på våra filmer.