Bra att veta om ditt boende
Hur sorterar man soporna, vad gäller när man vill grilla, och hur gör man när man ska flytta? Detta, och mycket mer får du svar på här. Och får du det inte så är du såklart välkommen att höra av dig till oss!
Vill du ha tips om saker du enkelt kan fixa själv i din lägenhet? Titta gärna på våra filmer.
Anmäla skador och fel
En serviceanmälan gör du om något av den fasta installationen i din lägenhet inte fungerar. Du ska även göra en serviceanmälan om något inte fungerar i de gemensamma utrymmen som exempelvis i tvättstugan, på lekplatsen eller i garaget.
Gör en serviceanmälan via Mina sidor eller vår kundservice, så får du snart hjälp. Vi hjälper dig med mycket som rör din lägenhet. Men det finns också saker som du ansvarar för och behöver sköta själv. Läs mer här.
Akuta fel
Akuta fel som innebär risk för personskada eller skada på fastigheten behöver vi åtgärda direkt och därför är det viktigt att du kontaktar vår jour på 010-210 22 00 när vi har stängt. Exempel på akuta fel hittar du här.
Betala hyran
Hyran är din viktigaste räkning. Läs mer om vad som ingår i hyran, hur och när du ska betala och om hur hyran sätts.
Ditt ansvar – vårt ansvar
Det är bekvämt att vara hyresgäst. Du behöver inte själv fixa saker som till exempel läckande kranar och trasig spis. Men det finns andra saker som du ansvarar för och behöver sköta själv.
Rättigheter och skyldigheter
Som hyresgäst har du många rättigheter, men också skyldigheter. Mycket är bestämt i lag och gäller alla som hyr en bostad, oavsett vilken hyresvärd man har.
Brandsäkerhet
Vet du hur du ska agera om det börjar brinna i din lägenhet? Har du en fungerande brandvarnare hemma? För ett brandsäkert boende är det viktigt att göra rätt saker – för både din och dina grannars trygghet.
Hemförsäkring
Alla behöver ha en hemförsäkring. En bra hemförsäkring ger dig trygghet om något skulle hända dig eller ditt hem. Skulle olyckan vara framme, täcker hemförsäkringen oftast kostnaderna och du kan få snabb hjälp.
IMD
Vi vill att du ska kunna se hur mycket vatten och el du faktiskt förbrukar och kunna påverka dina boendekostnader. Därför väljer vi att införa IMD, som står för individuell mätning och debitering. Det innebär att du som hyresgäst betalar för det du förbrukar.
Uppsägning och flytt
Ska du flytta? Vi har gjort en checklista med vad som händer när du säger upp din lägenhet, och saker du behöver tänka på.
När du flyttar in
Det är mycket att tänka på när man flyttar in i en ny lägenhet. Vi har gjort en checklista över några viktiga saker.
Hyresgästombudsmannen
Har du ett extra svårt ärende eller ett ärende som inte blir löst? Hyresgästombudsmannen kan stötta dig så att du kommer vidare.
Kontakta hyresgästombudsmannen och berätta vad ärendet gäller.
Värme och ventilation
Vi strävar alltid efter att ge dig ett så trivsamt inomhusklimat som möjligt. Inte för varmt och inte för kallt. Vid väderomställningar kan du ändå uppleva att temperaturen inomhus förändras. Eller om elementen inte fungerar som de ska.
Skadedjur
Ibland händer det att man får in skadedjur i lägenheten. Dessa kan vara knepiga att bli av med och kan i värsta fall orsaka skada på lägenheten och dina saker. Du kan själv minimera risken för skadedjur, och skulle de ändå dyka upp så får du gratis hjälp.
Tips för badrummet
Om man är oförsiktig så kan det uppstå vatten- och fuktskador i badrummet. De är krångliga och kostar mycket pengar att fixa, så de vill vi undvika för både din och vår skull. Det finns några saker du kan göra för att hålla ditt badrum i gott skick.
Tips för köket
Köket ses ofta som hemmets hjärta. Se till att visa det lite extra omtanke. Här får du några tips om vad du kan göra.
Tips för att spara el
Att spara på el är bra för både miljön och plånboken. Det finns många saker du kan göra i hemmet för att påverka din elkostnad. Varje kilowatt räknas.
Tips för att spara vatten
Visste du att en läckande toalett under ett år kan släppa ut lika mycket vatten som ryms i 2,5 stycken fulla 50-meters bassänger? Om du har droppande kranar eller en rinnande toalett hemma, kontakta oss så kommer vi och åtgärdar det.
Vårda dina trägolv
Många av våra lägenheter har nya fina trägolv. Trägolv är både vackra och sköna att gå på. Och de håller sig fina väldig länge – om du sköter dem på rätt sätt.
Persienner
Det finns med stor sannolikhet persienner i ditt hem. I de områden där de ingår i hyran kan vi erbjuda service av dem. Kolla med din förvaltning vad som gäller! Se till att hålla dina persienner hela och rena.
Egna renoveringar
Kontakta oss innan du påbörjar förbättringsarbeten. Det är självklart tillåtet att måla och tapetsera i lägenheten, men ett krav är att arbetet ska utföras på ett fackmannamässigt sätt. Det betyder att du vid målning av t.ex. väggar skyddar närliggande ytor och föremål (såsom golv, lister, element och elkontakter) med täckpapp och maskeringstejp. Det är svårt att få bort färg som av misstag hamnat på sådana ytor och föremål.
Tänk även på att du behöver återställa saker du gjort innan du ska flytta. För att undvika återställningsanspråk när du flyttar bör du därför välja samma färgnyans och materialval som när du flyttade in. Vi hjälper dig gärna att återställa lägenheten mot en fast avgift.
Egna maskiner
Kontakta oss alltid innan du skaffar en egen frys, diskmaskin, fläkt, tvättmaskin, torktumlare eller liknande utrustning. Installation måste utföras av en behörig installatör. Om något måste återställas den dag du flyttar är det ditt ansvar att detta blir gjort. Vi hjälper dig mot en fast avgift.
Montering på vägg eller tak
Om du ska sätta upp något på vägg eller tak är det viktigt att du använder dig av rätt fästdon, så att väggen eller föremålet som sätts upp inte skadas. Det finns olika fästdon för väggar av betong respektive gips samt storlek och tyngd på föremålet. Om skador i väggen uppstår vid avflyttning och nedmontering debiterar vi hyresgästen för återställandet. Kontakta oss om du är osäker.
Parabolantenner och markiser
Om du vill montera en egen antenn, parabol, markis, staket, skärmtak eller motsvarande måste du först få tillstånd av oss. Det finns speciella regler för hur man ska montera exempelvis parabolantennen. Om den skulle ramla ner på marken finns fara för skada.
Kondens på fönster
Om det bildas kondens mellan fönstrena beror det oftast på att varm inneluft läcker ut i spalten mellan glasen och kondenserar på det yttre glasets insida. Uppstår detta så är det fel på fönstret. Detta visar sig i sådant fall oftast vintertid och orsaken är brister i tätningen mellan inre karm och båge. Kondensen bildas vanligen mitt på rutan. Gör en serviceanmälan till oss så undersöker vi och åtgärdar felet.
Kondens på fönstrets insida uppkommer då varm och fuktig rumsluft kyls ned vid en kall glasyta och bildar imma eller vattendroppar på glaset. Luften i lägenheten blir fuktig genom att man till exempel badar, duschar, tvättar, diskar eller lagar mat. Tillfällig kondens är inte alls ovanlig, vill man bli av med det snabbt kan man vädra för att tillsätta ny torr utomhusluft.
Brandvarnare
I varje lägenhet ska det finnas minst en brandvarnare. Kontakta oss om det saknas brandvarnare i din lägenhet så kommer vi och monterar en åt dig. Ta för vana att testa din brandvarnare med jämna mellanrum. Fungerar den inte byter vi ut den. Du ansvarar dock själv för att byta batterier. När batteriet är på väg att ta slut ger brandvarnaren från sig korta pipljud.
Det finns några saker du kan göra för brandsäkerheten för dig och dina grannar.
Trapphus och loftgångar
Om brand skulle bryta ut så är det väldigt viktigt att trapphus, loftgångar och källarkorridorer är fria från saker. Dels för att du som bor i huset ska kunna ta dig ut snabbt, men också för att räddningstjänst ska kunna ta sig in. Vi kontrollerar regelbundet att det inte står saker i vägen, och vi uppskattar om även du som hyresgäst tänker på detta.
Håll porten stängd
I våra trappuppgångar och gemensamma utrymmen ska inga obehöriga vistas. Här ska du och dina grannar kunna känna er trygga. Lämna därför inte portar och dörrar till trapphus eller gemensamma utrymmen öppna.
Använd möbeltassar – för grannens skull
Möbeltassar gör att det låter mindre när du drar ut stolar eller knuffar bord och andra möbler. Dessutom skyddar de golvet från repor.
Var schysst mot grannen och golvet – sätt möbeltassar på alla dina möbler.
Om du blir störd
När man bor nära andra människor är det viktigt att visa hänsyn. Visst är det oundvikligt att man ibland hör sina grannar, men genom att ha en god kommunikation kan de flesta konflikter undvikas och grannsämjan blir bättre.
Säkerhetsdörr
En säkerhetsdörr minskar risken för inbrott och ger ett bättre skydd vid brand än en vanlig dörr. Den gör lägenheten tystare och den är tätare, så mindre kall luft kommer in i lägenheten. Om du vill kan du uppgradera din ytterdörr till en säkerhetsdörr, mot en mindre höjning av hyran. Kontakta oss för mer information.
Snö- och halkbekämpning
Under vinterhalvåret anlitar vi entreprenörer som håller ytorna kring din bostad snöröjda och halkfria. Detta inkluderar trottoarer, entréer, tillfartsvägar, och gång- och cykelvägar inom området. Kommer det väldigt mycket snö på en gång kan det ta lite tid innan alla ytor hinner röjas. Vi gör alltid vårt bästa för att göra ditt område framkomligt och säkert så snabbt som möjligt. Har du en parkeringsplats ansvarar du själv för att röja bort snö från den.
Din balkong
Du som har balkong ansvarar för att hålla efter den. Förvaring av brandfarliga saker, till exempel däck och brännbara vätskor är inte tillåtet. Du behöver också ta bort snö och is som kan ramla ner och utgöra en fara för andra. Blomlådor ska sitta på insidan av balkongräcket, inte på utsidan. Du ska heller inte ställa sopor på balkongen, inte ens för korta stunder. Det lockar till sig fåglar.
Röker du? Ta hänsyn till din granne. Vi tycker att det är bra om alla kan ha sina fönster öppna utan att få in rök, särskilt när det är sommar och varmt. Många skulle nog uppskatta om en rökande granne går en bit bort från huset och röker.
Här får du våra fem bästa tips på hur du tar hand om din balkong på bästa sätt.
Grillning
Det är härligt att grilla, men i tättbebyggda områden är det viktigt att ta hänsyn till både grannar och brandsäkerhet. Om du ska grilla måste du göra det på ett sätt som inte stör dina grannar. I vissa områden där det är praktiskt lämpligt har vi anordnat allmänna grillplatser för våra hyresgäster. På balkongen och uteplatsen får du bara använda elgrill. Läs mer här.
Pool och studsmatta
På grund av stor säkerhetsrisk är det inte tillåtet att ha pool eller studsmatta på den gemensamma gården. Studsmatta och pool får endast placeras på din egen täppa och som tillhör lägenheten. Ha uppsikt över den vattenfyllda poolen så att ingen olycka sker. Tömning ska ske på ett sätt som inte riskerar skador på kringliggande mark eller fastigheter. Som ägare av en pool och studsmatta är du juridiskt ansvarig för att det inte händer någon olycka. Undersök hur din hemförsäkring täcker eventuella skador om oturen skulle vara framme.
Rökning
Det finns ingen lag som förbjuder rökning i lägenheter eller på balkonger. Men det finns fortfarande saker den som röker bör tänka på.
Återvinning
I de flesta områden kan du lämna glas, tidningar, pappersförpackningar, grovavfall, elavfall och batterier i eller i närheten av miljöstugan. På vissa ställen har vi gått över till sopbehållare nedgrävda i marken. De är avsedda för hushållssopor, glas, tidningar eller matavfall. Grovsopor och miljöfarligt avfall ska du lämna på kommunens återvinningscentral.
Säkert att det är fullt?
Att hantera sopor på rätt sätt är viktigt både för trivseln i våra kvarter, och för att undvika skadedjur. Lämna aldrig soppåsar utanför miljörum och sopbehållare. Skulle det ligga soppåsar på marken behöver inte det betyda att behållaren är full. Kontrollera det först. Skulle det vara fullt så kontakta oss på en gång.
Så här ska du sortera
I våra miljöstugor och miljörum finns anvisningar om hur du ska sortera dina hushållssopor. Är du osäker på hur du ska göra, kontakta oss så visar vi dig. Du är enligt lag skyldig att sortera ut kemikalier, elektronik, grovsopor, förpackningar och tidningar. Men du kan göra mycket mer än så.